Zuid Afrikaanse zaken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne-Marije en Carlijn - WaarBenJij.nu Zuid Afrikaanse zaken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Anne-Marije en Carlijn - WaarBenJij.nu

Zuid Afrikaanse zaken

Door: Carlijn en Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marije en Carlijn

03 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Molo allemaal,

Excuses dat wij niet veel van ons kunnen laten horen! Wij hebben zelf geen internet in huis waardoor wij lastig verslagen kunnen schrijven, skypen, mails checken en ga zo maar door. Via deze manier willen wij jullie op de hoogte brengen dat wij daarom dus helaas niet veel verslagen kunnen plaatsen en doordat de tijd hier ook echt voorbij vliegt! We hebben nog zoveel dingen die we graag willen doen en zo weinig tijd. Dat wordt plannen!

Wat wij ondertussen allemaal hebben gedaan:

Verschillende parken bezocht:
We zijn naar Addo Elephant park geweest. Hier mag je met je eigen auto door het park rijden.
WHOEEEEEIII, dat word scheuren!! Grapje natuurlijk, want dit kan onze chico helemaal niet aan haha.
Binnen 5 minuten hoorden/zagen wij al olifanten voorbij komen! Ik keek even ergens anders heen, en er werd een flinke olifant kreet afgegeven.. voor mijn gevoel stond hij gewoon naast me, dus de dufheid was in 1 keer weg haha.
Toen we iets verder reden stak er een kudde olifanten over met grote en kleine olifanten, die laat je wel voor gaan aangezien het wilde dieren blijven.
Wat erg mooi om te zien is dat de kleintjes in het midden lopen, de grote ollies lopen er als bescherming om heen.
Ze trekken zich helemaal niks van auto's aan, maar wij wel van hun.. haha.
Verder hebben we daar ook giraffes gezien, zebra's, buffels, sprinkbokkies en nog veel meer dieren waarvan we de naam niet meer weten....
Toen we het park uit gingen werd ons gevraagd als de beste man wel even in de kofferbak mocht kijken, voor het geval dat we geen baby olifantje hadden mee genomen.. Ja dit is serieus!

Vorige week vrijdag zijn we met de kinderen van het project naar Kragga Kamma park geweest. Het was regenachtig en de kinderen hadden natuurlijk lekker veel energie. En wij des te minder op vrijdag! Haha
Tijd om er even uit te gaan! Kragga Kamma is lekker dichtbij en niet zo groot, succes gegarandeerd dus om dieren te spotten!!
Het leukste aan deze rit was dat er een neushoorn op ons pad lag... die lag lekker te dutten op de weg.
Heel bijzonder om zo'n beest eens van dichtbij te zien, wat zijn ze groot!!!
Een beetje spannend was het wel.. onze auto zou het niet op kunnen nemen tegen deze reus. Haha
Gelukkig was hij lekker lui en konden we rustig door tuffen!

Het project bevalt ons ontzettend goed, het word gerund door een Iers gezin, dus er word flink aan ons Engels gewerkt!
We weten straks niet eens meer hoe we vlot Nederlands praten joh.. haha.
Ook de staff is erg leuk! Er is 1 meisje van onze leeftijd en een wat oudere vrouw. (Jaartje of 40, lastig schatten hier)
Beiden zijn erg blij met onze hulp, hoe klein en vanzelfsprekend dit voor ons ook is..
Zo kregen we de eerste week al een drukkie voor onze hulp. Jullie zijn gewaarschuwd straks, want we zijn helemaal into de drukkies haha.
Iedereen die je hier ziet begroet je haast met een drukkie!
Ook de kinderen zijn heel blij met ons, en wij met hun. We hebben ze nu al in ons hart gesloten!! :)
Van de week hebben ze Afrikaans voor ons gekookt. Dit was pap met worst, klinkt lekker he!
De pap werd gemaakt van maizena meel en een stukje worst erbij.. De worst vond ik niet zo smakelijk.. haha! Niet teveel bij nadenken doen we hier dan ook niet.
Dag erna hebben we rijst met kip gehad, dit was heerlijk!! Er was geen typisch Afrikaanse naam voor..
We hebben het idee om een keer stamppot te koken voor de kinderen en staff. Lekker Hollands!!
Deze week hebben ze op het project een jungle gym gekregen, oftewel een klimrek. Samen hebben we dit helemaal in de lak gezet.
Leuk en nuttig werk!!
Maandag hebben we 3 huisgenoten uitgezwaaid, 1 daarvan komt volgende week terug na een week reizen.
Afscheid nemen word niet ons grootste hobby, het is zo gezellig!! Maar we hebben afgesproken in Nederland nog eens te meeten!
Ook hebben we een nieuwe Belgische huisgenoot, gezellig!! Anders waren we maar met zn 2en in huis... haha
Wat wel grappig is dat ze soms heel andere woorden gebruikt dan ons, dit zorg voor hilarische momenten! ;)
De weekenden vullen met we uitgaan, (vorige week was er in een kroeg happy hour, dit betekende 75% korting op drankjes.)
Zo betaalden we voor 2 wodka cola nog geen 2 euro... whoooooppp! Je raad het al.. ook wat shotjes en het was 2 dagen feest!! Haha
Dit was een rustige zaterdag uitbrakken.. ' S avonds hebben we rugby gekeken, dit was het nationale team van Zuid-Afrika!
Rugby leeft hier heel erg.. wij lachen maar gewoon dom mee als er gejuicht word haha.
Deze avond sloten we af met een braai, want ja... we hebben vrienden gemaakt hier, waar we zo nu en dan wat Nederlands mee praten want hij praat Afrikaans.

We hebben zoveel te vertellen, want het is hier GEWELDIG!! Maar we moeten ook nog wat te vertellen hebben thuis hihi.
Wij gaan nu lekker uit eten, want ja... het is alweer een dikke week geleden!!! Haha
Ja, het is hier zo heerlijk goedkoop dat je jezelf weleens mag verwennen.

Tot gauw!!
Liefs ons!

• 03 Juli 2014 - 18:58

Cecilia:

Heerlijk zo'n lang verslag. Jullie doen echt veel en maken een hoop mee. Blijven genieten!!!

• 03 Juli 2014 - 19:08

Ilona:

Super om te lezen lieve schatten! Fijn dat jullie zo enorm genieten zeg! Mis jullie!!!!

• 03 Juli 2014 - 19:10

Janine:

Super leuk verslag dames! Kan het me helemaal voorstellen dat jullie het geweldig hebben daar! Vooral ook heel vet dat jullie al zoveel wilde dieren gezien hebben! En idd, blijven genieten!! Enjoy!

• 03 Juli 2014 - 19:55

Dorien:

Dames,

Leuk om wat van van jullie te horen. Heel verslag maar nu zijn we weer helemaal op de hoogte. Geniet ervan! Liefs

• 03 Juli 2014 - 20:38

Alex, Jackie En Tudor.:

Leuk om weer een verslag te lezen en gelukkig alles goed met de dieren want Anne, je kent je oudste zus hé?! Rustig aan met de olifantjes hoor!! Al iets gedaan met het geld voor de zwerf diertjes of asiel?
    Hoop dat jullie genieten en vijftig koffers met mooie herinneringen mee terug nemen.

Liefs vanuit Amersfoort.

• 03 Juli 2014 - 20:46

Gerrit Harkes:

Hoi Carlijn,

We genieten enorm van jullie verhalen en avonturen in Zuid Afrika.
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.

Tot siens en bly deugsaam

Innig groet van Gerrit en Trudy

• 03 Juli 2014 - 21:14

Janet:

Hoi lieve Carlijn!!

Eindelijk even weer wat van je horen. Zo te lezen een super tijd en vliegt het voorbij. Je wil straks langer blijven (of wil dit nu al). Oh olifanten...ik wil ook haha. Ik moet terug denken aan mijn geweldige film van Tanzania toen ik de tijger filmde. Vorig jaar herleeft nu ook bij mij. Pap met worst...hele rare combi inderdaad. Lijkt mij wel heerlijk om eens goedkoop in stappen te gaan, zit er serieus aan te denken een ticket te boeken :P.

Afscheid nemen wordt alleen maar moeilijker dus geniet van elk moment die je daar met elkaar hebt.

Dikke knuffel!!

• 03 Juli 2014 - 22:09

Mariska:

Hee hallo lieve meiden!

Wat weer een leuk verhaal om te lezen! Kan me voorstellen dat jullie genieten daar!
    Jullie kunnen straks wel een boek schrijven over jullie avonturen! Kun je niet zo'n klein aapje mee nemen voor Lyon z'n kamer? Staat vast leuk ;-) !
    Kom maar op met die drukkies als je weer terug bent zusje, hier alvast een knuffel van mij en een poot van Liz! Heel veel plezier daar nog en geniet ervan TOPPERTJES!!!

Xxx

• 05 Juli 2014 - 23:02

Ina:

Hallo meissies, wat een mooie verhalen weer.
    We zien er naar uit om dit zelf te gaan zien.
    Het is geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Geniet er nog maar met volle teugen van.

Dikke knuffels